vrijdag, 1 oktober 2010

1 oktober 2010 - Oudenaarde, België

achteraf bekeken…

Enkele tips en een globaal prijskaartje voor wie zelf plannen zou hebben om een reis naar Kroatië te boeken:

- vlucht Jetair via Internet geboekt              =        630 euro

- auto Sixt Croatie via Internet geboekt                 =        383 euro (14d)

- appartement Hotel Buratovic (3 sterren)    =        400 euro (7d)

- kamer + ontbijt Valamar Dubrovnik President Hotel (5 sterren)         = 1250 euro (7d)

TOTAAL PRIJSKAARTJE     =        2663 euro

Hierbij dien je dan wel nog toegangsprijzen voor nationale parken en dergelijke bij te tellen, tol, benzine, eten ter plaatse, …

Op de vlucht via Jetair hadden wij niets aan te merken. Bij vertrek hadden we weliswaar veel vertraging, maar daar kon niemand iets aan verhelpen: het regende nu eenmaal te hard om veilig te kunnen opstijgen. Onze terugvlucht landde zelfs veel vroeger dan voorzien.

Sixt Croatia is één van de goedkopere autoverhuurmaatschappijen. Wij dachten daar voordeel uit te halen, maar het is echt niet aan te raden om hiervoor te kiezen. Van Mario zelf hoorden we hoe deze maatschappij tewerk gaat: jouw reservering wordt bevestigd en je betaling ontvangen, en dan staat er een auto op je te wachten. Indien iemand echter een auto eist en daar veel meer voor wil betalen, terwijl de verhuurmaatschappij er geen meer ter beschikking heeft, dan geven ze jouw auto gewoon aan die persoon. Wanneer jij dan met jouw reserveringsbewijs voor hun neus wappert, doen ze alsof ze jouw reservatie niet kunnen terugvinden op hun computers. Je verder helpen doen ze niet, ze bieden je geen alternatieve wagen aan om je uit de nood te helpen. Dus daar sta je dan, zonder wagen terwijl je nog vijf uren te rijden hebt. Jouw auto werd gewoon doorgegeven aan iemand die meer geld wilde neertellen. Het enige wat erop zit, is de contactpersoon van Jetair een oplossing te laten vinden. Het is dus beter om een – weliswaar iets duurdere – meer bekende en betrouwbare verhuurmaatschappij te kiezen, zoals Rent A Car.

Het Aparthotel Buratovic wordt uitgebaat door de familie Buratovic, zeer vriendelijke en joviale mensen. Je mag hen alles vragen, en zij hebben ons erg goed geholpen toen we problemen hadden met onze auto. Het hotel is gelegen in een piepklein stadje, Vinjerac, gelegen aan de zee en net aan het nationale park Packlenica. Het is er supergezellig, en op het terras geniet van je zowel de imposante bergen als de zee. Onze kamer was zeer schoon, netjes, en we hadden niets te kort. De lakens en handdoeken werden tweemaal per week ververst, en het keukentje was weliswaar klein, maar praktisch. Net naast het hotel is een restaurantje, uitgebaat door dezelfde familie, waar je heerlijk kan eten voor een goede prijs. Zeker een aanrader!

Het Valamar Dubrovnik President Hotel is een vijfsterrenhotel, en dat heb je geweten ook. Alles aan het hotel is indrukwekkend, behalve de 2 schamele liften voor de honderden gasten op een zevental verschillende verdiepingen, en dat terwijl deze dan ook nog eens de helft van de tijd in reparatie zijn. Conditie kweek je wel met het nemen van de vele trappen! Ook de parking is aan de kleine kant. Het hotel is gelegen op een klif, en van boven naar beneden opgebouwd. Alles in het hotel is perfect in orde, en op onze suite kregen we rozenblaadjes en hartjeskussens. De bediening in hun restaurant is wat aan de trage kant, maar het eten zelf is lekker, net als de cocktails. Ook hier hebben we enorm genoten.

De nationale parken die ons het meeste zijn bijgebleven, zijn Packlenica en Plitvice, dat waren veruit de mooiste. De streek van Zadar is een prachtige natuurstreek. Een beetje spijtig dat we te ver zaten om Rijeka te bezoeken, want ook die is zeer de moeite. Een ideetje voor een volgende keer.

Kroatië telt ook vele mooie gezellige stadjes. De grootste zijn Split en Dubrovnik, allebei zeer de moeite. Dubrovnik is vooral aan te raden voor een citytrip, want wij hadden de stad wel gezien op een drietal dagen. Ook de kleinere stadjes zijn heel leuk, met vele winkeltjes.

Op die 14 dagen hebben we slechts twee dagen wat minder weer gehad. De warmte is er anders dan bijvoorbeeld op Kreta, maar niettemin is het er zeer heet. En een daverend onweer in de bergen heeft ook zo zijn charmes, als je lekker warm in je hotelkamer zit!

Alles was dus zeer positief aan onze reis, behalve dan het incident met Sixt Croatia dat onze vakantie even dreigde te vergallen. Het probleem is dat je aangewezen bent op de goedheid van mensen die je niet kent, en alles berust dan op vertrouwen. Niet zo eenvoudig in een vreemd land, met vreemde mensen en een vreemde taal.

Na onze thuiskomst zijn we langsgegaan bij Jetair Oudenaarde om ons verhaal te doen en klacht neer te leggen, zoals Mario ons had aangeraden. Echter, omdat wij onze vlucht via het Internet boekten en niet via hun kantoor, waren ze niet zo happig om ons te helpen. Na lang aandringen wilde de dame van het kantoor toch een mailtje sturen naar het hoofdkantoor met onze klacht, maar enkel wanneer ze eens tijd had, en ze gaf ons weinig hoop.

Omdat we geen vertrouwen hadden in de goede afloop hiervan, stuurden we eveneens nog een klachtenbrief naar het hoofdkantoor van Jetair. Een vijftal weken later kregen we antwoord in onze mailbox: ze betreurden dit voorval en zouden terugbetalen. Hierbij hadden ze het zowel over de som die we reeds betaald hadden voor de auto bij Sixt Croatia, als over de som die we extra hadden moeten betalen voor de auto die we kregen via Mario, en voor de kamer die we gehuurd hadden voor ons verblijf in Dubrovnik de eerste nacht. Een zeer vlotte en mooie regeling dus, en wij zijn zeer blij met deze afloop.

Of je nu via Internet boekt of niet, zorg ervoor dat je steeds een kantoor hebt waarop je kan terugvallen als je ter plaatse in de problemen zit. En kies niet voor de goedkoopste autoverhuurmaatschappij!