donderdag, 23 augustus 2007

23 augustus 2007

Met enige moeite geraakten we vandaag uit ons bedje (te lang blijven hangen in de bar, waar ze een indrukwekkend gamma cocktails hebben), en wat ons direct opviel was het lawaai van helikopters. Toen we beter keken, zagen we dat het blushelikopters waren die water kwamen halen uit de zee. We hadden al gehoord van de vele bosbranden, en als je dan wilt gaan wandelen, is het wel opletten natuurlijk.

Op de meeting met de Jetair-vertegenwoordiger kregen we te horen welke dingen we allemaal konden doen, maar dat wisten we allemaal al. Volgens hem was het voor wandelaars een topper om de Samariakloof en de Imbroskloof te doen. Kreta staat bekend om zijn vele prachtige kloven, en we hadden al een wandelgids gekocht waaruit we enkele kloven gekozen hadden. Imbros en Samaria behoorden hiertoe. De auto hadden we gehuurd om niet afhankelijk te moeten zijn van anderen voor onze excursies, dus boekten we slechts één excursie: de Samariakloof. Deze kloof is 18km lang en onmogelijk heen en terug te doen. Omdat we ook niet wisten hoe ik uit die kloof zou komen (nog nooit dat soort wandelingen gemaakt, en met mijn ademhalingsproblemen en die hitte wisten we niet hoe het zou gaan), besloten we de terugtocht maar te laten organiseren door Jetair.

Ondertussen was het al laat in de middag, en ideaal om de bus te nemen naar Chania. De siësta duurt hier tot een uur of vijf, en dan gaan alle winkeltjes weer open. De bus stopte net aan ons hotel, en na 6km gereden te hebben, waren we al in Chania. We gaven natuurlijk de voorkeur aan het oude stadsgedeelte, en kwamen terecht in een wirwar van kleine straatjes en leuke winkeltjes met typische Kreta-dingen. Heerlijk. Dit stadje is echt een must, zeker doen! We wandelden gans het stadje door en genoten van een prachtige zonsondergang. Vervolgens keerden we terug naar het hotel, omdat we maar tot 21u eten konden krijgen. Daarna gingen we vroeg slapen, om mij voor te bereiden op mijn allereerste wandeltocht.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl