woensdag, 26 mei 2010

1 juni 2010 - Praag, Tsjechië

Om 4 uur vanmorgen rolden we doodmoe uit ons bedje om te vertrekken naar onze trein. Tja, als je 's nachts je valies nog staat te maken en dus maar heel laat in je nest kruipt, is dat een beetje je eigen schuld natuurlijk. En elke keer opnieuw zeg ik weer: volgende keer dat we op reis gaan maak ik onze valies toch vroeger hoor. Jaja...

De straten waren nog heerlijk verlaten en stil, net zoals onze trein. De traditie in ere houdend maakten we een snelle stop langs Sam's Café voor een ontbijtje. Op de luchthaven zelf waren we vroeg genoeg om te mogen kiezen waar we wilden zitten in het vliegtuig naar Praag. Natuurlijk ging de bieper bij de controle weer net bij mij af, dit keer waren mijn schoenen blijkbaar de schuldige. Na nog wat slenteren langs de winkeltjes, gingen we bij de gate op ons vliegtuig wachten. Intussen viel de regen met bakken uit de lucht, wat er de oorzaak van was dat we met ongeveer een uur vertraging opstegen.

De vlucht zelf verliep snel: we kregen een broodje en dat hadden we nog niet op, of de daling werd al ingezet. Praag is natuurlijk ook maar anderhalf uur vliegen, lekker kort. Ik had een beetje stress voor het vinden van ons vervoer naar het hotel; je weet nooit hoe duidelijk alles is in een ander land. 't Viel echter allemaal goed mee: op de luchthaven zelf konden we totaaltickets kopen voor zowel metro, tram als bus, zoveel als we wilden. Opgepast: je krijgt wel de kans om één ticket te kopen dat bijvoorbeeld 5 dagen geldig is, maar één ticket van 24u kopen per dag is goedkoper dan dat totaalticket. Niet logisch, maar de verkoopster raadde het ons zelf aan en we deden dat dus ook. 600 kronen voor 2 personen voor 4 dagen metro, tram en bus, bagage meegerekend (want ook daar moet je extra voor betalen, als je een valies meeneemt, of een hond, ...). Omgerekend is dat ongeveer 24 euro, wat helemaal niet veel is.

Buitengekomen gingen we op zoek naar de halte van buslijn 100, wat wel even zoeken was. Maar we geraakten er door het volgen van de bordjes, en raakten zonder problemen bij de metrohalte Zlícin. Dit is het eindpunt van de metrolijn B, dezelfde waarop onze stop ligt van ons hotel: Czèskomoravská. Wel eventjes rijden. Daar afgestapt werd het zoeken naar ons hotel Carol, want we hadden niet echt de tijd gehad om onze reis goed voor te bereiden en hadden geen plannetje mee. Zo'n beetje op 't gevoel af en met het geluk dat ons hotel maar 400m van de metrohalte lag, vonden we het nog relatief makkelijk.

Het hotel zelf stelde niet veel voor; normaalgezien nemen wij altijd een viersterrenhotel, maar die paar dagen vonden we een driesterrenhotel meer dan voldoende. 't Was er echter ook wel aan te zien: heel kleine kamer, 2 éénspersoonsbedden die mijlenver van elkaar stonden, een nogal duister badkamertje zonder bad, maar wel met een doucheken met zo'n plastic gordijn dat altijd stinkt omdat het niet goed gedroogd is (je kent dat wel) en geen minibar. Maar goed, er was op z'n minst geen schimmel te zien. We begonnen direct met de reorganisatie van ons kamertje, zodat op z'n minst de bedden al naast elkaar stonden. Na wat gekke toeren en een hoop hilariteit slaagden we erin de bedden zodanig op te maken dat we makkelijk naast elkaar konden liggen. De valies was snel uitgeleegd en de kleren legden we in muffe kastjes die elk moment in elkaar konden storten.

En dan was het bekijken wat we nog gingen doen. Er was nog meer dan genoeg tijd, want we hadden er maar een uurtje over gedaan om van de luchthaven ons hotel te bereiken. Vanop de luchthaven hadden we een aantal kaartjes meegegrabbeld van de belangrijkste bezienswaardigheden. Ik wilde graag de stad eens verkennen, en dus namen we de metro naar Staromestska. Na even verdergewandeld te hebben langs het water, kwamen we aan de Karelsbrug, een beroemd bouwwerk dat de Kleine Zijde verbindt met de Oude Stad. Op deze brug staan tal van beelden, waarvan de meeste kopieën zijn. In het midden van de brug staat een beeld waaraan men traditiegetrouw een wens doet (wat we dus ook gedaan hebben). De brug is heel indrukwekkend. Overdag staat ze vol met allerlei kraampjes waarin je snuisterijtjes kan vinden of een tekening van je kan laten maken. Wil je rustig over de brug kunnen lopen, dan doe je dat best 's avonds.

We begonnen toch wel honger te krijgen, en installeerden ons op een terrasje net over de Karelsbrug. Ons eten konden we betalen in euro's, correct omgerekend. We hadden overal gelezen dat je zelfs moet betalen voor je bestek, maar daar hebben wij niets van gemerkt. Natuurlijk werd er wel standaard 10% fooi gerekend bij het te betalen bedrag, maar dat hadden we wel verwacht. Het eten was lekker, wel een beetje vettig, maar tot daar.

Met een volle maag gingen we terug over de brug naar het Klementinum, waar onder andere een spiegelpaleis en een gebouw gevestigd is waar elke dag sinds 1770 klimatologische metingen worden gedaan. Daar buitengekomen zagen we het stadhuis, met een beeltenis van de Ijzeren Man. De legende gaat dat deze man zijn minnares vermoordde nadat zij een huwelijksaanzoek van hem afwees. Zijn geest maakte na zijn dood de Oude Stad onveilig.

Rond dit complex liggen vele mooie kerken waar concerten gehouden worden 's avonds. Ook de straatjes zijn erg gezellig, met tal van winkeltjes. Vandaar trokken we naar het oude stadhuis met de beroemde astronomische klok. Klokkenmaker Hanus construeerde deze klok in 1490, waarna hij volgens de legende blind werd gemaakt om te voorkomen dat hij ooit nog een andere klok zou maken die zo mooi was. Een ander gerucht gaat dat deze klok werd gemaakt door een wiskundige, die nog heel goed kon zien na het vervaardigen ervan.

Zorg dat je op het hele uur bij deze klok staat, want het slaan van elk uur gaat gepaard met een klein ceremonietje. Naast de klok bevinden zich een aantal beeldjes, waaronder een geraamte dat "De Dood" voorstelt. Het geraamte trekt aan een touw, dat beide deurtjes opent die in de klok zitten. Langs die deurtjes passeren de 12 apostelen, terwijl het geraamte intussen naar zijn zandloper kijkt. Naast dit beeldje zijn er ook nog een aantal andere beeldjes die elk uur bewegen, waaronder "Ijdelheid die zichzelf in de spiegel bekijkt" en "Hebzucht" die naar middeleeuws gebruik is uitgebeeld als een joodse woekeraar.

Op de bovenste klok kun je zien hoe de zon en de maan rond de aarde draaien. De kleine wijzer van de klok duidt drie tijden tegelijk aan: in de buitenste ring wordt de tijd in de Arabische telling aangeduid (waar een dag 24 uren telt en die dag begint met zonsopgang) en de Romeinse cijfers geven de tijd aan zoals wij die gewend zijn. Het blauwe deel van de wijzerplaat duidt op op het gedeelte van de dag waarin zonlicht aanwezig is.

Op de onderste klok ziet men de beweging van de zon en de maan ten opzichte van de tekens van de dierenriem. In de 16de eeuw speelde deze een belangrijke rol. Maanden en tekens van sterrenbeelden draaien om het Wapen van de Oude Stad in het midden.

We bleven kijken naar deze hele vertoning, en het was echt de moeite. Op het moment dat dit begint, wordt het zo stil op het plein! Al die mensen die vol bewondering staan te kijken naar dit fantastische bouwwerkje, en het einde wordt afgesloten met trompetgeschal. We gaven de klok een daverend applaus.

Op het plein staat het standbeeld van Jan Hus, afkomstig uit een Boheems stadje. Veel Tsjechen deelden zijn bezwaren tegen de corruptie en rijkdom van de katholieke kerk. Hij uitte deze tijdens het preken in de Betlehemkapel. Het pauselijk gezag merkte zijn populariteit op en in 1412 werd Hus gevraagd Praag te verlaten. Zijn standbeeld wijst naar de Betlehemkapel.

Een zuiver gouden beeld van Maria bevindt zich tussen de twee klokkentorens van de Tynkerk, waaraan met in 1365 begon te bouwen. Tussen het begin van de 15de eeuw en 1620 was deze kerk de belangrijkste van de hussieten in Praag. De hussitische koning liet een gouden kelk (symbool van de ultraquisten) op de gevel aanbrengen. Na 1621 werd deze kelk omgesmolten en verwerkt in het beeld van Maria. Ook aan de binnenkant is de kerk de moeite waard om te zien.

Aan de overkant van het plein staat nog een andere kerk: de St Nicolaaskerk. Dit was de parochiekerk van de Oude Stad tot de Tynkerk af was. Tijdens WOII werden Tsjechische legereenheden hierin ondergebracht. Een kolonel redde een aantal kunstenaars van het front en liet ze de kerk restaureren. In het schip is een enorme kroonvormige kandelaar te zien, zeer indrukwekkend wel.

Op dit plein kun je voor 800 kronen een ritje in een koets maken van 20 minuten. Heel romantisch. Een andere mogelijkheid is het maken van een toeristische rondrit met een oldtimer, en dit voor 50 euro. Niet goedkoop allemaal, maar dat is logisch natuurlijk.

We besloten nog even de Joodse Wijk te gaan verkennen, met zijn vele dure winkels en mooie synagogen. De Spaanse synagoge en de Joodse begraafplaats zijn zeker de moeite.

Als afsluiter van de dag maakten we een avondwandeling in het Letná-park, waar de bekende metronoom te zien is, en een paviljoentje dat wordt gebruikt als café en dat gebouwd is als een Russisch kerkje. Een heel mooi park, vanwaar je ook een fantastisch uitzicht hebt over Praag.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. moekie:
    10 juni 2010
    je hebt er zoals altijd je werk van gemaakt !!
    Heel mooi.

gr.moekie