zaterdag, 29 mei 2010

29 mei 2010 - Praag, Tsjechië

Onze laatste ochtend hier in Praag, en met spijt in het hart checkten we uit. We konden onze bagage nog even achterlaten in het hotel. Omdat we nog een tweetal uurtjes hadden, besloten we de metro te nemen naar het Wenceslasplein, waar ook nog een aantal leuke winkels zoude zijn. Het Wenceslasplein ligt meer in het nieuwe gedeelte van de stad, en dat was ook direct te merken. 't Was precies of je liep bij ons in Brussel rond.

We deden alle winkeltjes en namen een kijkje bij het beeld van Wenceslas op zijn paard. Onze laatste stop was bij Starbucks, waar we nog iets dronken voor het tijd was om onze bagage op te halen en de metro en bus terug naar het vliegveld te nemen. We hadden gehoopt dat we de televisietoren nog konden bezoeken, maar daar was geen tijd meer voor. Op die toren zouden een hele hoop kruipende baby's gebeeldhouwd zijn, en 't zou de moeite zijn om dat te zien. Maar we konden niet het risico nemen om ons vliegtuig te missen, dus besloten we op veilig te spelen en de terugtocht te beginnen.

Zonder één enkel probleem geraakten we terug aan het vliegveld, en hoewel we 2 uren te vroeg waren, waren we allang niet meer de eersten. Een plaatsje aan het raam kon ik niet meer krijgen, dus was het opletten wat ik nog at voor we opstegen. Nadat we onze tickets hadden gekregen en de bagage hadden achtergelaten, was er nog ruim tijd voor een snelle hap en het bekijken van de winkeltjes. Het vliegtuig was op tijd, en we vertrokken ook op tijd. De vlucht zelf verliep redelijk goed gezien het feit dat ik niet aan het raam kon zitten. Ik sloeg het broodje af dat we kregen op de vlieger, en enkel bij de landing was het even moeilijk, maar voor de rest verliep alles prima.

Terug in ons Belgenlandje! Voor al wie echt alles wil zien van Praag, zou ik toch zeggen: blijf een weekje, dan heb je het zeker gezien. Vier dagen is goed om de belangrijkste dingen gezien te hebben. Na Venetië had ik niet gedacht ooit nog zo'n mooie stad te zien, maar Praag is werkelijk fantastisch en zeker de moeite voor al wie van gezelligheid en cultuur houdt. De sfeer is er ook zeer vriendelijk, je voelt je er veilig ook al loop je midden in de nacht met een dure camera rond je nek, en je wordt daar werkelijk met je neus op de cultuur geduwd. Het is er heerlijk, en ik zou zo nog eens teruggaan!