zaterdag, 31 juli 2010

31 juli 2010 - Zadar, Kroatië

Een goed uurtje rijden en wat zoeken, en we zaten op de boot richting Skradinksi Buk. Erg goed stond het niet aangeduid, want we kwamen verschillende parkings tegen van Krka. Dit zijn echter allemaal parkings geopend door de lokale bevolking, die een centje wil slaan uit het grote aantal toeristen. Als je vroeg genoeg bent en met een beetje geluk, kun je een plaatsje te pakken krijgen op een niet-betalende parking. Je moet dan wel een klein stukje verder lopen naar de boot, maar veel is het niet.

De boot van Skradin naar Skradinski Buk en terug zit inbegrepen in je ticket (95Kn per persoon), dus daar konden we makkelijk naartoe. Om onze voeten te sparen, kozen we voor teensletsen. Nog steeds niet de meest slechte outfit die we zagen; dat waren wel de onmogelijk hoge naaldhakken van een Frans chichimadammeke waar we eens goed mee gelachen hebben.

Niet te geloven soms wat je daar tegenkomt op die trips, de mensen denken soms echt dat ze geen stap gaan moeten verzetten en overal naartoe gebracht gaan worden, er zijn er die zelfs buggy’s en honden proberen mee te slepen op de aan elkaar getimmerde halve palen die een smal pad vormen doorheen het park. Erg leuk om over te lopen, maar niet bepaald efficiënt met naaldhakken, rokjes die nauwelijks over je kont spannen, buggy’s met blèrende kinderen in en honden wiens poten constant uitglijden tussen de paaltjes.

Op Skradinski Buk aangekomen kun je een rondwandeling maken rond de watervallen daar. Het zijn er veel minder dan in Plitvice, maar op een totaal andere manier waren ze minstens even mooi en indrukwekkend. We deden de wandeling en probeerden zoveel mogelijk foto’s te trekken, want ondanks het feit dat de zon nog steeds niet scheen, regende het niet en waren er heel veel mensen om de watervallen te bekijken. Ook hier is het aangeraden om zo vroeg mogelijk toe te komen; het park gaat open vanaf 9u ’s morgens.

We namen de boot terug en wandelden naar onze auto op het moment dat het weer begon te regenen. Gelukkig was het maar een kleine bui. Op het Internet hadden we gezien dat er nog een paar watervallen waren in Roski Slap, en daar reden we naartoe. Met de boot of te voet vanaf Skradin is dit zeker niet te doen, want die watervallen liggen 20 km verder. De aanduidingen zijn vrij goed, en we vonden Roski Slap zonder al te veel problemen. Met hetzelfde toegangsticket kun je ook hier een rondwandeling maken.

Omdat morgen een zware dag belooft te worden, besloten we vandaag iets vroeger naar huis terug te keren. Rond zessen waren we terug op ons appartement. Nog wat eten hiernaast bij Nico, en dan vroeg ons bedje in!

1. moekie:
    1 augustus 2010
    niettegenstaande de pech en het slechte weer blijkbaar toch al veel moois gezien !
    Ik kijk uit naar het vervolg.

groetjes, moekie