zaterdag, 2 september 2006

2 september 2006 - Oudenaarde, België

Terug in ons Belgenlandje, het was toch wel een klein beetje met spijt in het hart. Dankzij de excursies is de reis uiteindelijk toch nog goed meegevallen. Vorige woensdag gingen we nog een halve dag paardrijden, maar ik raad aan om een volledige dag te gaan. We hadden vooral te maken met mensen die nog nooit een paard van dichtbij gezien hadden, en al totaal niet wisten wat een halve dag op de rug van een paard inhoudt. Van het minste dat het paard bewoog, was het al gegil en gebrul, dus we geraakten niet echt goed vooruit. De rest van de dagen ging het op ’t gemakske: een beetje kayakken, nog eens naar Sosua, … Iets wat je in de Dominicaanse heel vaak ziet, zijn vrouwen die je haren in kleine vlechtjes leggen. Dat is daar hun specialiteit. Ik besloot mij er maar eens aan te wagen, en heb het me niet beklaagd. Voor ontzettend weinig geld hebben twee vrouwen vijf uur aan mijn haar gevlochten – het duurde zo lang omdat ik ook nog eens extentions gevraagd had. OK, mijn gat deed wel pijn van gans de tijd op die stoel te zitten, maar je moet er iets voor overhebben, newaar. Op het einde van elke vlecht deden ze er pareltjes in, en hadden ze een speciale manier om de vlecht te knopen. Het haar werd dus niet verschroeid, zoals je vaak ziet, maar geknoopt. Het resultaat was echt heel mooi, en zou volgens de vrouwen tenminste zes weken moeten houden. Uiteraard gaven we de vrouwen een riante fooi.

En toen kwam het moeilijkste gedeelte: inpakken. We hadden zoveel souveniertjes en leuke dingetjes gevonden, dat we eigenlijk een valies moesten bijkopen. Maar uiteindelijk geraakte alles toch in de valiezen die we hadden. We hadden overgewicht, natuurlijk, maar moesten daarvoor niet betalen. Het raarste van alles was dat we ’s ochtends vertrokken, en bij de landing de dag opnieuw kon beginnen. Het was wel een vermoeiende vlucht, de terugvlucht. We vlogen ’s nachts, maar van slapen is niet veel gekomen.

De Dominicaanse Republiek? Wie weet doe ik het nog wel eens opnieuw, met veel meer kennis, veel beter georganiseerd en veel beter gezelschap!